Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2014

10.

Αεροφωτογραφίες από Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (UAV)(Unmanned Aerial Vehicle)





    Τα τελευταία χρόνια μία καινούρια μέθοδος φωτογραμμετρικών εργασιών έχει μεγάλη διάδοση. Η μέθοδος αυτή συνδυάζει τη λήψη αεροφωτογραφιών με εναέρια μέσα που λειτουργούν αυτόνομα χωρίς πλήρωμα και την επεξεργασία των εικόνων που λαμβάνονται για την παραγωγή χρήσιμης μετρητικής πληροφορίας.

  Για τη λήψη των αεροφωτογραφιών χρησιμοποιούνται απλές ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές που μεταφέρονται από μικρά μη επανδρωμένα αεροπλάνα ή ελικόπτερα. Ήδη στην Ελληνική αγορά κυκλοφορούν τέτοια μοντέλα. Τα μοντέλα αυτά είναι συνήθως ηλεκτρικά, έχουν διάρκεια πτήσης γύρω στα 30 λεπτά της ώρας και μεταφέρουν εκτός από τη φωτογραφική μηχανή, ένα ηλεκτρικό κύκλωμα με αυτόματο πιλότο, ένα μικρό δέκτη GPS και κλισίμετρα. Ο προγραμματισμός της πτήσης τους γίνεται με ένα απλό φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή και συνήθως πετούν σε ύψη από 100 μέχρι 1000 μέτρα.


   Οι αεροφωτογραφίες που λαμβάνονται υφίστανται επεξεργασία από εξειδικευμένα φωτογραμμετρικά προγράμματα και λογισμικά. Τα προιόντα που παράγονται είναι υψηλής ποιότητας με συγκριτικά χαμηλό κόστος. Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να καλύφθεί όλο το εύρος των φωτογραμμετρικών εργασιών με τη συγκεκριμένη μεθοδολογία, παρ' όλα αυτά υπάρχει μια σειρά εφαρμογών που μπορούν να υλοποιηθούν με απόλυτη επιτυχία και περιλαμβάνουν:

  • δημιουργία ορθοεικόνων κλίμακας 1:100 έως 1:5.000
  • παραγωγή Ψηφιακών Μοντέλων Εδάφους (DTM)
  • τοπογραφικές αποτυπώσεις μεγάλης κλίμακας, Κτηματολόγιο, μελέτες οδοποιίας, αναδασμοί αγροτεμαχίων
  • παρακολούθηση διαχρονικών μεταβολών (αυθαίρετα, χωματερές κ.ά.)
  • διαχείριση κρίσεων (π.χ. αντιμετώπιση πυρκαγιών)
  • χωροθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων και ανεμογεννητριών
  • χαρτογράφηση και έλεγχος δικτύων μεταφοράς ενέργειας (ΔΕΗ, φυσικό αέριο), τηλεπικοινωνίες
  • τοπογραφικές αποτυπώσεις μεταλλείων, αρχαιολογικών χώρων, ενημέρωση τουριστικών χαρτών

Τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη είναι μια τεχνολογία η οποία χρησιμοποιείται σε αμυντικές εφαρμογές, για πρώτη φορά όμως ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (ΟΚΧΕ) την αξιοποιεί για αεροφωτογραφικές λήψεις. Ο ΟΚΧΕ ήδη εφάρμοσε πιλοτικό πρόγραμμα με αντικείμενο την αξιοποίηση αεροφωτογραφικών λήψεων από ΜΕΑ για την παραγωγή χαρτογραφικών υποβάθρων υψηλής ακρίβειας. Συγκεκριμένα πραγματοποίησε σειρά λήψεων: στην Ελαφόνησο για τη δημιουργία χαρτογραφικών υποβάθρων για περιβαλλοντικές μελέτες, στη Μεσσήνη για τη δημιουργία τοπογραφικών διαγραμμάτων μεγάλης κλίμακας (αποτύπωση αρχαιολογικού χώρου) και στη Μαλακάσα για τη δημιουργία τοπογραφικών διαγραμμάτων κατά μήκος τμήματος της εθνικής οδού για μελέτες οδοποιίας.

            Η χρήση Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών για τη λήψη αεροφωτογραφιών παρέχει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα επανδρωμένα αεροσκάφη, τα σημαντικότερα από τα οποία είναι: 
  • Χαμηλό κόστος κτήσης, συντήρησης εξοπλισμού, πραγματοποίησης αεροφωτογραφήσεων
  • Χαμηλό ύψος πτήσης- πτήση κοντά στο αντικείμενο, δεν επηρεάζονται από την νεφοκάλυψη
  • Ευελιξία προγραμματισμού, σχεδιασμού διαδικασίας
  • Άμεση εκτέλεση πτήσης
  • Δυνατότητα κατακόρυφων, πλάγιων και οριζοντίων λήψεων
  • Άμεση χρήση δεδομένων ακόμα και σε πραγματικό χρόνο
  • Χρήση σε επικίνδυνες συνθήκες, δυσπρόσιτες περιοχές,


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου